Honden zijn veel in beweging, het is daarom dus belangrijk dat ze dat pijnvrij kunnen doen. Blessures kunnen zorgen voor een beperking in de bewegingsvrijheid. Wat als uw hond kreupel loopt, niet graag meer mee gaat met de dagelijkse wandelingen of zijn of haar gedrag is veranderd door pijn? Dingen die u als baasje niet graag ziet.

Blessures kunnen ontstaan door bijvoorbeeld overbelasting of trauma, dierfysiotherapie kan hierbij helpen. Maar ook bij de revalidatie na een operatie kan dierfysiotherapie erg waardevol zijn. Voor mensen is het heel normaal om na een operatie naar een fysiotherapeut te gaan, waarom dan niet voor dieren? Door een operatie treed er vaak krachtverlies op ergens in het lichaam of ontstaan er compensatie klachten door het anders belasten van het lichaam.

Fysiotherapie kan een mooie ondersteuning zijn bij elke klacht aan het bewegingsapparaat van je hond. Het zorgt ervoor dat uw hond weer pijnvrij kan bewegen en weer plezier heeft met wandelen.

Fysiotherapie voor honden

- Revalidatie na operatie: TPLO, TTA, LPC, HD, ED etc.
- Rugproblemen zoals hernia's, spondylose, instabilteit of artrose.
- Spier-, pees of gewrichtsproblemen
- Ouderdomsklachten zoals artrose, stijfheid of krachtverlies

Specifieke aandoeningen

- (start) kreupelheid
- stijfheid
- pijnreactie bij aanraking
- bolling van de rug
- moeite met opstaan, in/uit de auto gaan
  of traplopen
- krachtverlies
- zwelling, warmte huid of verandering van vacht
- ongeco√∂rdineerde gang
- gedragsverandering
- prestatieverlies
- algehele deconditionering

Symptomen

Soms is het heel duidelijk als een hond pijn heeft maar ze zijn ook heel goed in het verbergen van hun klacht waardoor er compensatie optreedt in het lichaam. Herkent u onderstaande symptomen bij uw hond, dan is het verstandig om uw hond na te laten kijken.

Wanneer fysiotherapie bij honden?

Bij hydrotherapie wordt er in het water getraind met de hond. De opwaartse druk van het water zorgt ervoor dat gewrichten veel minder worden belast dan bij lopen op het land. Door gebruik te maken van de weerstand die het water biedt, kunnen spieren, gewrichten en de conditie op een verantwoorde en effectieve manier getraind worden. Omdat de spieren minder belast worden kan het al vroeg ingezet worden bij een revalidatie na operatie.

Wil je meer lezen over hydrotherapie of ben je benieuwd bij welke klacht hydrotherapie ingezet kan worden?

KLIK HIER

Wil je meer weten over hydrotherapie of de andere behandelvormen of een afspraak maken?

KLIK HIER

Een belangrijk onderdeel van de behandeling is adviezen en uitleg geven. Het is voor mij belangrijk om u inzicht te geven over de klacht van uw hond. De aandoening, het beloop en het herstelproces worden besproken. Een groot deel van de adviezen gaat over de belasting/belastbaarheid, wat mag de hond wel en wat niet en hoe bouw je weer op na een langere periode rust of operatie. Verder wordt er altijd gekeken naar het gehele plaatje, hoe is bijvoorbeeld het uitlaatregime en de thuissituatie.

Adviezen en uitleg

Bij oefentherapie worden er oefeningen gedaan met als doel verbetering van de spierkracht, co√∂rdinatie, stabiliteit/balans, mobiliteit en het uithoudingsvermogen. Er worden ook huiswerkoefeningen meegegeven zodat u thuis verder aan het herstel van uw hond kan werken en verdere klachten kan voorkomen. Dit zijn oefeningen die thuis makkelijk gedaan kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan een helling lopen tijdens je wandeling of een opstap oefening op een verhoging.

Oefentherapie

Wanneer er een te hoge spierspanning aanwezig is in een spier kan dit voor een bewegingsbeperking zorgen. Massage zorgt voor verlaging van de bindweefsel- en spierspanning. Het heeft een positief effect op de doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.
Doordat spieren en gewrichten elkaar ondersteunen kan spierspanning ook zorgen voor een bewegingsbeperking in een gewricht. Door een gewricht te mobiliseren vergroot je de mobiliteit en daardoor de bewegingsvrijheid.

Massage en mobilisaties

Naast hydrotherapie zijn er nog meer behandelvormen die worden gebruikt bij een fysiotherapeutische behandeling.

Andere behandelvormen